UE przeznaczy 880 mln euro na modernizację polskich kolei

0
7916
Warszawa, 22.05.2014. Modernizacja linii kolejowej na stacji Warszawa Włochy, 22 bm. Pociągi SKM S1 oraz wybrane pociągi Kolei Mazowieckich obsługujące linię skierniewicką, od 22 maja do 30 czerwca na odcinku Warszawa Włochy – Pruszków będą kursowały inaczej. Zamknięty będzie jeden z torów, po którym poruszają się pociągi podmiejskie i dlatego w godzinach porannych pociągi SKM i KM będą jeździły tylko w kierunku Warszawy, po południu tylko do Pruszkowa, a w pozostałych godzinach ruch będzie odbywał się naprzemiennie. Dodatkowo, w okresie 1-14 czerwca, w godz. 22.00-4.50 ruch pociągów podmiejskich na odcinku Warszawa Włochy – Pruszków zostanie całkowicie wstrzymany. Będzie funkcjonować komunikacja zastępcza. (bz/cat) PAP/Bartłomiej Zborowski

Oba projekty, których realizacja powinna się rozpocząć w styczniu 2023 roku, zapewnią promocję kolei jako czystego ekologicznie i konkurencyjnego środka ogólnokrajowego transportu – głosi komunikat KE.

“W pełni zharmonizowane połączenia kolejowe w ruchu pasażerskim i towarowym zwiększą spójność terytorialną Polski, zapewniając jednocześnie w dłuższej perspektywie lepszą jakość powietrza w kraju. To kolejna w polityce spójności historia z sukcesem” – oświadczył komisarz UE ds. europejskiej polityki sąsiedztwa Johannes Hahn.

Blisko 838 mln euro zostanie przeznaczone na modernizację liczącego 214,5 km długości południowego odcinka linii kolejowej nr 131, który łączy stację Chorzów Batory ze stacją Zduńska Wola Karsznice. Biegnąca z Chorzowa do Tczewa trasą przedwojennej magistrali węglowej linia nr 131 wchodzi w skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Na wspomnianym odcinku zostanie wymieniona nawierzchnia torowa wraz ze wzmocnieniem jej podłoża oraz zmodernizuje się lub na nowo wybuduje mosty i wiadukty, co zapewni skrócenie tam czasu przejazdu pociągów towarowych o 37 minut, a międzyregionalnych pasażerskich o blisko pół godziny.

Dodatkowe ponad 43 mln euro z unijnych funduszy pomoże w sfinansowaniu zakupu ponad 930 kolejowych platform kolejowych do przewozu kontenerów. Będą one obsługiwać 91 pokrywających cały obszar Polski połączeń między terminalami kontenerowymi – tak lądowymi, jak i morskimi. (PAP)

stk/ dmi/ ap/ pko/